You are what you share
Waarom zou je als ondernemer actief willen zijn op social media?
Naast uitgebreide social media strategieën waarbij social media ingezet wordt als marketing middel met winstoogmerk (sales), zijn er ook andere redenen om actief en zichtbaar te zijn op oa Instagram en Facebook.
Betaald vs onbetaald
Sociale media inzetten met als einddoel sales? Dan ontkom je niet aan het opzetten van betaalde campagnes en promoties op verschillende kanalen. Het opzetten van deze campagnes vereist specifieke kennis en wordt vaak aangeboden door marketing/reclame bureaus. Er bestaat echter ook zoiets als onbetaalde, maar actieve aanwezigheid op social media. Dit kost tijd en moeite, maar levert niet direct sales op. Waarom zou je dan toch hiervoor kiezen?
Aanwezigheid bij je community
Onbetaalde sociale media levert aanwezigheid op bij je community. Simpel is simpel. Door actief aanwezig en zichtbaar te zijn op verschillende social media kanalen, kun je je doelgroep bereiken met welke boodschap je dan ook maar hebt.
Je zou social media kunnen zien als het middelpunt van drie belangrijke onderdelen binnen je communicatiestrategie: marketing, customer service en public relations.
Marketing: Jouw doelgroep volgt jou omdat ze geïnteresseerd zijn in een bepaalde dienst of product. Zij horen dan ook graag de nieuwtjes, aanbiedingen en andere gerelateerde informatie.
Customer service: Social media is vaak de plek waar jouw doelgroep contact met je zoekt. Hebben ze vragen of klachten, dan weten ze in no time je social media kanalen te vinden. Belangrijk dus om in de gaten te houden, want helaas komen klachten bijvoorbeeld vaak op deze openbare kanalen terecht.
Public relations: Social media kanalen zijn de plek om het laatste nieuws te delen.
Social proof
Daarnaast speelt ook nog een stukje social proof mee.
Door het enorme aanbod producten en diensten, zijn consumenten een stuk kritischer geworden. Alvorens ze over gaan tot aankoop of afname is het vrij gemakkelijk om eerst een beetje online research te doen. Het schept vertrouwen wanneer producten of diensten regelmatig voorbij komen op social media. Zowel via eigen kanalen, als via kanalen van (tevreden) klanten of gebruikers.
Abonnement | Prijs |
---|---|
Basic: 1 post op 1 social media kanaal per week | €15,- p/w |
Comfort: 2 posts op social media kanaal (kanalen) per week, wekelijks 1 instagram story | € 30,- p/w |
Plus: 2 posts op social media kanaal (kanalen) per week, wekelijks 2 instagram stories, 1 blog per maand | €45 ,- p/w |
DeLuxe: compleet social media beheer in overleg | € 75,- p/w |
Social media beheer of contentcreator voor oa